1 - با توکل بر خدا و نام خدا کلاس را شروع کنیم.
2- اخلاص در عمل تدریس و تقوا را رعایت کنیم.
3- زمان در جلسه تدریس را در نظر داشته باشیم تا با کمی یا زیادی وقت مواجه نشویم.
4- وقت کلاس را به مطالب بیهوده و کم فایده صرف نکنیم.
5- سعی کنیم ساعت تدریس را تغییر ندهیم.
6- به هنگام تدریس، نشاط روحی و عاطفی خود را حفظ کنیم.
7- با خوشرویی تدریس کرده و چهره بشاشی داشته باشیم.
8- احساسات و عواطف فراگیران را جریحهدار نکنیم.
9- تلاش کنیم فضای عاطفی بوجود آوریم.
10- سعة صدر داشته باشیم و از فضل فروشی بپرهیزیم.
11- وفای به عهد خوش قولی و تواضع در تدریس را از یاد نبریم.
12- به هنگام تدریس ، آرامش خود را حفظ کنیم.
13- از قضاوت ناصحیح نسبت به فراگیران پرهیز کنیم.
14- اشتباهات خود را توجیه نکنیم.
15- از علماء، بزرگان و شخصیتهای دینی با احترام نام ببریم.
16- از به کاربردن کلمات خارج از نزاکت بپرهیزیم.
17- پرگویی نکنیم، در واقع آنقدر بگوئیم که میتوانیم بشنویم.
18- رازدار و محرم اسرار فراگیران باشیم.
19- از تعصب بیجا بپرهیزیم.
20- از فراگیران توقعات بیش از اندازه نداشته باشیم.
21- رسا و روان بودن کلمات و جملات را رعایت کنیم.
22- از داشتن تکیه کلام پرهیز کنیم.
23- در تدریس ذوق و سلیقه را به کار ببریم.
24- آرام و شمرده تدریس کنیم.
25- ساده تدریس کنیم اما عمیق.
26- در املاء کلمات دقت کنیم و کلمات را صحیح روی تابلو بنگاریم.
27- ذوق و استعداد فراگیران را شناسائی و هدایت کنیم.
28- بین فراگیران رقابت سالم و مثبت ایجاد نمائیم.
29- در برخوردها عدل و انصاف را رعایت کنیم.
30- به فراگیران توجه و نگاه یکسان داشته باشیم.
31- با فراگیران همدردی کنیم.
32- از تشویق به موقع غافل نشویم.
33- سخن فراگیران را بی مورد قطع نکنیم.
34- کارها و فعالیتهای مربوط به کلاس را بین فراگیران تقسیم و به آنها مسئولیت دهیم.
35- در هنگام موعظه، خود را مخاطب اصلی قرار دهیم.
36- مقررات محیط آموزشی را رعایت کنیم و به آن احترام بگذاریم.
37- سعی کنیم کردار و رفتار بدی از خود نشان ندهیم.
38- پیش از تدریس از مسؤلین آموزش شناختی اجمالی از وضعیت ، موقعیت و سطح معلومات فراگیران بدست آوریم.
39- بیش از اندازه در کار فراگیران ، خود را دخالت ندهیم.
40- به کار خویش ایمان واعتقاد قلبی داشته باشیم.
41- سعی کنیم شخصیت علمی و اجتماعی خویش را پیش فراگیران سبک نکنیم.
42- مقررات خشک و افراطی را از کلاس دور کنیم.
43- نسبت به فعالیت فراگیران بی توجهی و بی تفاوت نباشیم.
44- در تدریس از گروه گرایی و خط بازی خودداری کنیم.
45- بر موضوع درسی تسلط و از آن اطلاع کافی داشته باشیم.
46- در افزایش آگاهیها و محتوای علمی و درسی خود بکوشیم.
47- به سؤالات فراگیران با لحن خوب و مناسب پاسخ دهیم.
48- مطالعه پیش از تدریس و آمادگی قبلی جهت تدریس داشته باشیم.
49- برنامهریزی درسی داشته باشیم.
50- از ابتکار و خلاقیت در تدریس استفاده کنیم.
51- از روشهای تدریس و نحوه به کارگیری آنها آگاه باشیم.
52- به کیفیت شروع ادامه و پایان درس توجه داشته باشیم.
53- به هنگام تدریس مطالب، تنوع را فراموش نکنیم.
54- از تجربیات درسی و تدریس دیگران استفاده کنیم.
55- در هر درس مطالب نو و تازهای بیان کنیم.
56- سعی کنیم فراگیران در ارتباط با درس فعالیت عملی داشته باشند.
57- فراگیران را نسبت به یادگیری درس تشنه کنیم.
58- در صورتی که احساس خستگی در چهره فراگیران مشاهده کردیم. از ادامه تدریس خودداری کنیم.
59- سعی کنیم همواره اشکالات تدریس خود را رفع کنیم.
60- موضوع وعنوان درس را در ابتدای تدریس مشخص و بازگو کنیم.
61- درس را مرحله به مرحله تدریس کرده و از شاخه به شاخه پریدن بپرهیزیم.
62- بیش از اندازه معمول به جزوه کتاب یا متن درس نگاه نکنیم.
63- از طرح شبهات و اشکالات بدون جواب بپرهیزیم.
64- جمع بندی درس را در انتها فراموش نکنیم.
65- از داشتن لحنی یکنواخت و تن صدای ثابت بپرهیزیم.
66- در هنگام تدریس ، در یک مکان ثابت توقف نکنیم.
67- دقت کنیم تمرینها یا مسائل (تکالیف) در حد توان فراگیران باشد.
68- در هنگام تدریس حتی الامکان از مثال استفاده کنیم.
69- در هنگام تدریس از وسایل و امکانات آموزشی موجود حداکثر بهره را ببریم.
70- خلاصه درس را در انتهای تدریس بازگو و از فراگیران نیز بخواهیم.
71- ظاهری آراسته و منظم داشته باشیم و در نظر بگیریم که زیبایی، سادگی است.
72- در کارهایمان نظم داشته باشیم تا الگویی مناسب برای فراگیران باشیم.
73- نتایج آزمونها را بررسی کنیم تا نقاط ضعف و قوت را بیابیم.
74- در هنگام خشم، بر احساسات و عواطف خود غلبه کنیم.
75- در تمام کارهای خود، قاطعیت و برش داشته باشیم.
76- فراگیران را در بالا رفتن از نردبان علم و دانش یاری کنیم.
77- در هنگام تدریس سعی کنیم تمام توجه فراگیران را به خود جلب کنیم.
78- فرصت انتقاد از خود را به فراگیران بدهیم.
79- از اینکه نسبت به پاسخگویی به برخی از سؤالات قادر نیستیم، هراس به خود راه ندهیم و به راحتی اقرار کنیم که پاسخ آن را نمی دانیم.
80 - تجارب تازه خود را در اختیار فراگیران قرار دهیم و به یاد داشته باشیم که معلم هنرمند کسی است که با ایجاد شرایط و موقعیتهای مناسب آموزشی، خود کمتر تدریس میکند ولی فراگیران بیشتر یاد بگیرند.