ریاضیات شانه ای بر زلف پریشان هستی

ریاضیات هم علم است و هم هنر .علم بدان معنا که کشف می کند و هنر بدان معنا که زیباست

ریاضیات شانه ای بر زلف پریشان هستی

ریاضیات هم علم است و هم هنر .علم بدان معنا که کشف می کند و هنر بدان معنا که زیباست

هشتاد نکته مهم در یک تدریس موفق

       1 - با توکل بر خدا و نام خدا کلاس را شروع کنیم.

2- اخلاص در عمل تدریس و تقوا را رعایت کنیم.

3- زمان در جلسه تدریس را در نظر داشته باشیم تا با کمی یا زیادی وقت مواجه نشویم.

4- وقت کلاس را به مطالب بیهوده و کم فایده صرف نکنیم.

     

5- سعی کنیم ساعت تدریس را تغییر ندهیم.

6- به هنگام تدریس، نشاط روحی و عاطفی خود را حفظ کنیم.

7- با خوشرویی تدریس کرده و چهره بشاشی داشته باشیم.

8- احساسات و عواطف فراگیران را جریحه‌دار نکنیم.

9- تلاش کنیم فضای عاطفی بوجود آوریم.

10- سعة صدر داشته باشیم و از فضل فروشی بپرهیزیم.

11- وفای به عهد خوش قولی و تواضع در تدریس را از یاد نبریم.

12- به هنگام تدریس ، آرامش خود را حفظ کنیم.

13- از قضاوت ناصحیح نسبت به فراگیران پرهیز کنیم.

14- اشتباهات خود را توجیه نکنیم.

15- از علماء، بزرگان و شخصیتهای دینی با احترام نام ببریم.

16- از به کاربردن کلمات خارج از نزاکت بپرهیزیم.

17- پرگویی نکنیم، در واقع آنقدر بگوئیم که می‌توانیم بشنویم.

18- رازدار و محرم اسرار فراگیران باشیم.

19- از تعصب بیجا بپرهیزیم.

20- از فراگیران توقعات بیش از اندازه نداشته باشیم.

21- رسا و روان بودن کلمات و جملات را رعایت کنیم.

22- از داشتن تکیه کلام پرهیز کنیم.

23- در تدریس ذوق و سلیقه را به کار ببریم.

24- آرام و شمرده تدریس کنیم.

25- ساده تدریس کنیم اما عمیق.

26- در املاء کلمات دقت کنیم و کلمات را صحیح روی تابلو بنگاریم.

27- ذوق و استعداد فراگیران را شناسائی و هدایت کنیم.

28- بین فراگیران رقابت سالم و مثبت ایجاد نمائیم.

29- در برخوردها عدل و انصاف را رعایت کنیم.

30- به فراگیران توجه و نگاه یکسان داشته باشیم.

31- با فراگیران همدردی کنیم.

32- از تشویق به موقع غافل نشویم.

33- سخن فراگیران را بی مورد قطع نکنیم.

34- کارها و فعالیت‌های مربوط به کلاس را بین فراگیران تقسیم و به آن‌ها مسئولیت دهیم.

35- در هنگام موعظه، خود را مخاطب اصلی قرار دهیم.

36- مقررات محیط آموزشی را رعایت کنیم و به آن احترام بگذاریم.

37- سعی کنیم کردار و رفتار بدی از خود نشان ندهیم.

38- پیش از تدریس از مسؤلین آموزش شناختی اجمالی از وضعیت ، موقعیت و سطح معلومات فراگیران بدست آوریم.

39- بیش از اندازه در کار فراگیران ، خود را دخالت ندهیم.

40- به کار خویش ایمان واعتقاد قلبی داشته باشیم.

41- سعی کنیم شخصیت علمی و اجتماعی خویش را پیش فراگیران سبک نکنیم.

42- مقررات خشک و افراطی را از کلاس دور کنیم.

43- نسبت به فعالیت فراگیران بی توجهی و بی تفاوت نباشیم.

44- در تدریس از گروه گرایی و خط بازی خودداری کنیم.

45- بر موضوع درسی تسلط و از آن اطلاع کافی داشته باشیم.

46- در افزایش آگاهی‌ها و محتوای علمی و درسی خود بکوشیم.

47- به سؤالات فراگیران با لحن خوب و مناسب پاسخ دهیم.

48- مطالعه پیش از تدریس و آمادگی قبلی جهت تدریس داشته باشیم.

49- برنامه‌ریزی درسی داشته باشیم.

50- از ابتکار و خلاقیت در تدریس استفاده کنیم.

51- از روش‌های تدریس و نحوه به کارگیری آن‌ها آگاه باشیم.

52- به کیفیت شروع ادامه و پایان درس توجه داشته باشیم.

53- به هنگام تدریس مطالب، تنوع را فراموش نکنیم.

54- از تجربیات درسی و تدریس دیگران استفاده کنیم.

55- در هر درس مطالب نو و تازه‌ای بیان کنیم.

56- سعی کنیم فراگیران در ارتباط با درس فعالیت عملی داشته باشند.

57- فراگیران را نسبت به یادگیری درس تشنه کنیم.

58- در صورتی که احساس خستگی در چهره فراگیران مشاهده کردیم. از ادامه تدریس خودداری کنیم.

59- سعی کنیم همواره اشکالات تدریس خود را رفع کنیم.

60- موضوع وعنوان درس را در ابتدای تدریس مشخص و بازگو کنیم.

61- درس را مرحله به مرحله تدریس کرده و از شاخه به شاخه پریدن بپرهیزیم.

62- بیش از اندازه معمول به جزوه کتاب یا متن درس نگاه نکنیم.

63- از طرح شبهات و اشکالات بدون جواب بپرهیزیم.

64- جمع بندی درس را در انتها فراموش نکنیم.

65- از داشتن لحنی یکنواخت و تن صدای ثابت بپرهیزیم.

66- در هنگام تدریس ، در یک مکان ثابت توقف نکنیم.

67- دقت کنیم تمرین‌ها یا مسائل (تکالیف) در حد توان فراگیران باشد.

68- در هنگام تدریس حتی الامکان از مثال استفاده کنیم.

69- در هنگام تدریس از وسایل و امکانات آموزشی موجود حداکثر بهره را ببریم.

70- خلاصه درس را در انتهای تدریس بازگو و از فراگیران نیز بخواهیم.

71- ظاهری آراسته و منظم داشته باشیم و در نظر بگیریم که زیبایی، سادگی است.

72- در کارهایمان نظم داشته باشیم تا الگویی مناسب برای فراگیران باشیم.

73- نتایج آزمونها را بررسی کنیم تا نقاط ضعف و قوت را بیابیم.

74- در هنگام خشم، بر احساسات و عواطف خود غلبه کنیم.

75- در تمام کارهای خود، قاطعیت و برش داشته باشیم.

76- فراگیران را در بالا رفتن از نردبان علم و دانش یاری کنیم.

77- در هنگام تدریس سعی کنیم تمام توجه فراگیران را به خود جلب کنیم.

78- فرصت انتقاد از خود را به فراگیران بدهیم.

79- از اینکه نسبت به پاسخگویی به برخی از سؤالات قادر نیستیم، هراس به خود راه ندهیم و به راحتی اقرار کنیم که پاسخ آن را نمی دانیم.

80 - تجارب تازه خود را در اختیار فراگیران قرار دهیم و به یاد داشته باشیم که معلم هنرمند کسی است که با ایجاد شرایط و موقعیت‌های مناسب آموزشی، خود کمتر تدریس می‌کند ولی فراگیران بیشتر یاد بگیرند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد