مناجات معلم

خدایا ! چه احساس شکوهمندی است هنگامی که من تشنه لب بر سر چشمه بیایم تا جرعه ای آب بنوشم، ببینم که آب هم تشنه است و وقتی من او را می نوشم، او هم مرا بنوشد...

کردگارا ! یاری کن بین من و درس و شاگردان چنین حالتی باشد.

یزدانا ! مرا کمک کن تا شاگردانم را به این باور برسانم که از آغاز هر درس، که مبهم است، نترسند.

این فضای مبهم را طبیعی بدانند و از آن لذت ببرند.

زیرا سرآغاز همه چیزها مبهم و ابر مانند است، اما نه سرانجام آنها...

زندگی و هرچه زنده است، در مه ، نطفه می بندد، نه در بلور...

و کیست که نداند بلور همان مه خشکیده است...؟

 

نمرات ترم اول

نمرات ترم اول ریاضی 1 در سایت مدرسه http://www1.moein-sch.ir

ریاضی 2-فصل یک

1- حاصل ضرب 3 عدد که یک دنباله ی هندسی تشکیل می دهند 0/064 می باشد.جمله ی وسط را بیابید؟

2- اگر حاصل ضرب جملات دوم و ششم دنباله ی هندسی برابر 64 باشد.جمله ی چهارم را بیابید؟

3- جملات اول و نهم و چهل و نهم یک دنباله ی حسابی به ترتیب با جملات اول و دوم و سوم دنباله ی هندسی برابر شده اند.قدر نسبت دنباله ی هندسی را بدست آورید؟(راهنمایی:از رابطه ی 3 عدد که تشکیل دنباله می دهند استفاده کنید)

هندسه

مثلثی دلخواه در نظر بگیرید به اضلاع a , b , c . سپس هر ضلع را به اندازه ی 2 برابر خودش امتداد داده تا مثلثی بزرگتر بدست آید.ثابت کنید مساحت مثلث بزرگتر 19 برابر مثلث کوچکتر است ؟

هندسه فضایی

هندسهٔ فضایی (Solid geometry)

 به هندسهٔ اقلیدسی در فضای سه‌بعدی اطلاق می‌شود. فضایی که در آن جدا از طول و عرض، ارتفاع نیز وجود دارد. هندسهٔ فضایی تا حدود زیادی نیاز به تصورات بالا دارد. کل جهان اطراف ما به صورت سه بعدی و فضایی است. هر حجمی را که می شناسید باید ویژگیهایش در مبحث هندسهٔ فضایی محاسبه شود. اشکالی چون کره،مخروط، و استوانه از این دسته هستند.

سیستم مختصات سه بعدی دکارتی راستگرد

منشا هندسه

هندسه در اصل، علم اندازه گیری زمین بوده است.
هرودت پیدایش هندسه را به مساحان مصری نسبت می دهد،ولی تمدن های دیگر مانند بابلی،هندی و چینی نیز اطلاعات بسیاری داشته اند.
هندسه پیشینیان در واقع گردآورده ای ابود که از راه آزمایش،بررسی شباهتها ،حدس ها و شهود های اتفاقی بدست می آمد.
در واقع هندسه موضوعی تجربی بود که جوابهای تقریبی آن معمولا برای مقاصد عملی کافی بود .بابلیها 1600 تا 2000 سال پیش از میلاد مسیح ،محیط دایره را 3 برابر قطرش می گرفتند.

بقیه در ادامه ی مطلب...

ادامه نوشته

انواع دنباله ها (تصاعد)

همانطور که می‌دانیم اصطلاح "سری" را برای کمیت‌هایی که با ضابطه معینی مرتب شده‌اند بکار می‌بریم. هر یک از این کمیت‌ها را یک جمله سری و جمله nام را که برحسب n نوشته می‌شود جمله عمومی می‌نامیم.

تعریف

اگر جمله عمومی یک سری بصورت باشد که در آن d , a عددهای ثابت و مستقل از n هستند، سری را تصاعد حسابی می‌نامیم. از تعریف بدست می‌آید:




پس تفاضل هر دو جمله متوالی تصاعد حسابی مقدار ثابت d است. به همین سبب d را تفاضل مشترک تصاعد حسابی می‌نامند. همچنین به ازای n=1 ، . پس ، a جمله اول تصاعد حسابی است. بنابراین جمله‌های دیگر تصاعد حسابی با افزودن مقدار ثابت d به جمله پیش از آن بدست می‌آید.

بقیه در ادامه

ادامه نوشته

هندسه ی اقلیدسی

هندسه ی اقلیدسی بر اساس پنچ اصل  زیر شکل گرفت :

بقیه در ادامه ی مطلب...

ادامه نوشته

هندسه ی نا اقلیدسی

در قرن نوزدهم دو ریاضیدان بزرگ به نام «لباچفسکى» و «ریمان» دو نظام هندسى را صورت بندى کردند که هندسه را از سیطره اقلیدس خارج مى کرد. صورت بندى «اقلیدس» از هندسه تا قرن نوزدهم پررونق ترین کالاى فکرى بود و پنداشته مى شد که نظام اقلیدس یگانه نظامى است که امکان پذیر است. این نظام بى چون و چرا توصیفى درست از جهان انگاشته مى شد. هندسه اقلیدسى مدلى براى ساختار نظریه هاى علمى بود و نیوتن و دیگر دانشمندان از آن پیروى مى کردند. هندسه اقلیدسى بر پنج اصل موضوعه استوار است و قضایاى هندسه با توجه به این پنج اصل اثبات مى شوند. اصل موضوعه پنجم اقلیدس مى گوید: «به ازاى هر خط و نقطه اى خارج آن خط، یک خط و تنها یک خط به موازات آن خط مفروض مى تواند از آن نقطه عبور کند.» 

 بقیه در ادامه ی مطلب...

ادامه نوشته

فصل 7 ریاضی 1

برای دیدن سئوالات به ادامه ی متن بروید


ادامه نوشته