ریاضیات شانه ای بر زلف پریشان هستی

ریاضیات هم علم است و هم هنر .علم بدان معنا که کشف می کند و هنر بدان معنا که زیباست

ریاضیات شانه ای بر زلف پریشان هستی

ریاضیات هم علم است و هم هنر .علم بدان معنا که کشف می کند و هنر بدان معنا که زیباست

نکاتی در مورد ریاضیات سال اول دبیرستان

هدف آموزش و پرورش در روزگار کنونی دگرگونی هایی یافته است که ویژه ی اوضاع زندگی کنونی است.رسالت آموزش و پرورش ، پروراندن انسانهای پرسشگری است که می خواهد از بندهای بی شمار و گوناگون "وجودی خویش" رها گردد،راه تکامل همه جانبه ی خود را هموار سازد ،زندگی بخشد،زندگی کند و زندگی خود و دیگران را با عشق دانش شکوفا سازد.

بعضی افراد مدرسه را صرفا ابزاری برای انتقال حداکثر دانش و معلومات مربوط به نسل رشد یابنده تلقی می کنند.اما این درست نیست .معلومات چیزی است مرده ،حال آنکه مدرسه با زندگان سروکاردارد و باید کیفیت ها و توانایی ها را در جوانان تقویت کند،که برای پیشرفت و تعالی جامعه ارزشمند باشد. درکتاب ریاضی سال اول دبیرستان اکثر فذایندهای یادگیری قبل از اینکه زمینه ای برای طرح موقعیت های مهم باشند و جریان آموزش را از پاسخ مداری به سوال مداری ترویج دهند،بستری برای انبار کردن اطلاعات و معلومات آماده می باشد.....

نکاتی در مورد ریاضیات سال اول دبیرستان

 

هدف آموزش و پرورش در روزگار کنونی دگرگونی هایی یافته است که ویژه ی اوضاع زندگی کنونی است.رسالت آموزش و پرورش ، پروراندن انسانهای پرسشگری است که می خواهد از بندهای بی شمار و گوناگون "وجودی خویش" رها گردد،راه تکامل همه جانبه ی خود را هموار سازد ،زندگی بخشد،زندگی کند و زندگی خود و دیگران را با عشق دانش شکوفا سازد.

بعضی افراد مدرسه را صرفا ابزاری برای انتقال حداکثر دانش و معلومات مربوط به نسل رشد یابنده تلقی می کنند.اما این درست نیست .معلومات چیزی است مرده ،حال آنکه مدرسه با زندگان سروکاردارد و باید کیفیت ها و توانایی ها را در جوانان تقویت کند،که برای پیشرفت و تعالی جامعه ارزشمند باشد. درکتاب ریاضی سال اول دبیرستان اکثر فذایندهای یادگیری قبل از اینکه زمینه ای برای طرح موقعیت های مهم باشند و جریان آموزش را از پاسخ مداری به سوال مداری ترویج دهند،بستری برای انبار کردن اطلاعات و معلومات آماده می باشد.

در کلاسهای ریاضی سال اول دبیرستان در اکثر مواقع ،موارد زیر به چشم می خورند:

1.     اکثردانش آموزان به دلیل بلد نبودن درس ریاضی آن را دوست ندارند.

2.  بعضی از همکاران به دلیل بالا آوردن درصد قبولی در سوم راهنمایی به طریق اشتباه به دانش آموزان نمره داده و آنان با پایه ی ضعیف ریاضی به مقطع دبیرستان راه می یابند.

3.     عده ای از دانش آموزان روش مطالعه و یادگیری درس ریاضی را نمی دانند.

4.     بعضی از دانش آموزان واقعا استعداد ریاضی ندارند.

5.     کم بودن ساعات درس ریاضی در برنامه درسی فرصت تمرین و تکرار را از بین می برد.

6.     اکتفا کردن به کتاب درسی و حل تمرینات توسط دبیران،حس خلاقیت و نوآوری را در فراگیران خفه می کند.

7.     تقسیم بندی نادرست از نظر سطح سواد علمی انگیزه رقابت و جو علمی را به بی تفاوتی تبدیل می کند و .....

خلاقیت لازمه ی نوآوری و تحقق نوجویی ، وابسته به خلاقیت است.خلاقیت بستر رشد و شکوفایی است.

راهکارهایی جهت پرورش تفکر و خلاقیت در دانش آموزان

·        ایجاد محیطی که دانش اموزبتواند فرصت هایی برای بیان و پاسخگویی به مسایل داشته باشد.

·        اتکا به نفس در دانش آموزان جهت حل مسایل ریاضی تقویت گردد.

·   آنان را وادار کنیم تا در مقابل پرسشها و مسایل و مهارتهای فکری با تفکر برخورد نموده و شور و احساس لازم را داشته باشند.

·        یاد دهیم تا اشتباهاتشان را پذیرفته و از آن چیزی بیاموزند.

·        نظم و ترتیب و وقت شناسی و وظیفه شناسی را به آنان آموزش دهیم.

·        بدون راهنمایی انتظار معجزه نداشته باشیم.

·        یاد دهیم به توانایی هایشان اتکا کنند و به یادگیری امیدوار باشند.

·        به آنان احترام بگذاریم.

·   متقاعدشان سازیم که به عنوان انسانهایی ارجمند می توانند در جهانی که سرشار از مشکلات است منشا اثر باشند.

·        مسئولیت پذیری و نقش آفرینی را به آنان آموزش دهیم.

 

با توجه به نظام فعلی آموزش و پرورش در کلاس اول دبیرستان بطور متوسط 30 دانش آموز حضور دارند که تجربه نشان داده از این تعداد ،حداکثر 6 یا 7 نفر رشته ریاضی و فیزیک را ادامه می دهند و تعدادی نیز به رشته های تجربی و انسانی و کاردانش و فنی و حرفه ای و ... هدایت می شوند.پس آیا لزومی دارد بحث هایی مانند نسبت های مثلثاتی را در برنامه آنان بگنجانیم ؟ چه بسا تبلیغات دانش آموزان ضعیف و کم استعداد روحیه ی دانش آموزان دیگر را تضعیف می نماید.

همیشه گفته ایم که در سال اول دبیرستان افت تحصیلی داریم ولی هرگز نمی گوییم این دانش آموزان دارای استعدادهای یکسانی نیستند و انتظارات ما بیشتر از توانایی های آنهاست. همیشه توقع داریم ، مباحث اتحاد و تجزیه،نسبتهای مثلثاتی و خط را همه یادبگیرند ، چرا که میدانیم در سال دوم خیلی به دردشان خواهد خورد ولی مگر چند درصد آنها رشته تجربی یا ریاضی خواهند خواند؟

تازه بعضی مبحث ها در قسمتی از کتاب قرار دارند که از نظر زمان بندی وقت مناسبی برای تدریس فراهم نمی شود ،مانند مبحث تجزیه و مثلثات . ای کاش از نظر ترتیبی تغییراتی در این مورد داده شود.

لازم به ذکر است که بعضی از تمرین ها در کلاس وقت زیادی را می گیرد ولی اکثرا سوال امتحانی نمی شود و یک دبیر هرگز دوست ندارد تمرینی را بدون حل کردن رها کند. لذا ای کاش ترتیبی اتخاذ گردد که اینگونه تمرین ها در قسمت هایی مانند " بیشتر بدانی " آورده شود که فقط علاقمندان به آن اهمیت دهند.

به نظر من اگر مبحث نسبت های مثلثاتی در سال دوم دبیرستان و در رشته های ریاضی و تجربی آورده شود بهتر است.

 

با کمال تشکرواحترام

رقیه ناموری لاله دبیر ریاضی ناحیه 2 استان  آذربایجان غربی

سرگروه رایانه نظری ناحیه 2 ارومیه

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد